مدافعان ایرانشهر on Clubhouse

مدافعان ایرانشهر Clubhouse
139 Members
Updated: Mar 20, 2024

Description

فعالیتها در جهت پاسداری از تاریخ و فرهنگ ایرانشهر

مفهوم ایرانشهر

✅ایرانشهر نامی کهن است که ایرانیان برای سرزمین خود به کار می بردند و از لحاظ لغوی معنای «کشور آریایی ها» را می دهد این نام نشان از ایران بعنوان یک کشور و ایرانیان به عنوان یک ملت دارد. برای اولین بار در قرن سوم میلادی بود که به فلات ایران، «ایرانشهر» گفته شد این نام در کتیبه شاپور یکم در کعبه زردشت آمده است که شاپور در این کتیبه خود را شاه ایرانشهر معرفی می کند اما چرا ناگهان این فلات ایرانشهر نامیده شد و شاه ساسانی خود را شاه ایران و ایرانیان معرفی کرد؟ قبل از این، نام ایرانشهر را بصورت مکتوب نمی بینیم و به نظر می رسد که ساخته و پرداخته دوره ساسانی و بر حسب متون اساطیری و مذهبی بوده است که برگرفته از زادبوم ایرانیان یعنی سرزمین «ایریانام وجه» است.


✅در اوستا سرزمینی بنام ایرانویج وجود دارد که در کنار رود ونگوهی دایتی است، اما در فلات ایران نیست، بلکه در آسیای مرکزی است. به نظر گروهی که با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا بودند ایران سیاسی را ایجاد کردند که این امر ریشه مذهبی و اساطیری دارد. می بینیم که شاه و بعد موبد در قرن سوم میلادی به درستی می دانند که ایرانشهر کجاست و شامل چه مناطقی است و سرزمین هایی که جزو ایرانشهر نبودند و توسط ساسانیان اشغال شده بود را «انیران» خطاب می کنند چگونه است که موبدی مانند کرتیر در قرن سوم میلادی به درستی می داند که ایران کجاست؟


✅ساسانیان برای این سرزمین موسوم به ایرانشهر فرهنگی ایجاد می کنند بنام فرهنگ ایرانی و چند قرن به دور آن دیوارهایی می کشند که که چنین مفهومی با سرزمین و فرهنگ و دین ملی با مرزهای مشخص که به دور آن دیوار کشیده شده است. در دوران باستان مستثنی است در آغاز با یک ایرانشهر زرتشتی مواجه هستیم، اما تا زمان انوشیروان ایرانشهری شامل هر کسی میشد که با هر دینی تابع شاهنشاه و قوانین شاهی بوده است. آنچنانکه یک مسیحی صد سال بعد از نابودی
ان به بیزانس می رود و در آنجا فوت میکند ( سنگ تابوت او می نویسند «فلانی از ایرانشهر»

Charts

Some Club Members

More Clubs